Camp Villmark 2016 – en ny suksessfull messe

0
679

Årets villmarksmesse – Camp Villmark gikk av stabelen fra torsdag den 31. mars til og med søndag den 3. april – som vanlig første helg etter påske. Med en offensiv kommunikasjon og markedsføring, over 180 utstillere, flere produktnyheter, med mange spennende foredrag over fire dager og diverse aktiviteter – kan en godt si at årets «villmarkshappening» på Lillestrøm nord for Oslo ble en gedigen suksess.

Tekst, fotos og video av Morten Brekke

– En knallsuksess på alle plan. Helt rått! Daniel Alexander Holm, innleid prosjektleder og markedsfører er sterk i sine uttalelser – etter å ha kommet i havn med en spennende messe sammen med to av messens egne folk Elisabeth Juell og Per Anders Iversen.

Med 20.253 besøkende under årets messe og et oppsving på hele 14 % fra fjorårets messe, har de all grunn til å være fornøyd med jobbingen i året som har gått – forut for denne messen. Daniel er nå ferdig med sitt ett års lange konsulentoppdrag og søker nye utfordringer.

Utfordringer og muligheter
Camp Villmark var i år tilbake i sine gamle utstillingshaller D og E – som publikum kjenner seg best igjen i. I år var det en komprimert messe i en mer rendyrket stil. Samme størrelse på arealet som i fjor, men mer logisk lagt opp med tanke på emnene jakt, fiske og villmark samt jaktreiser, som var samlet i litt mer konsentrerte områder.

Oversikt over messeområdet.

I en tid hvor mer og mer salg og markedsaktiviteter flyttes over til internett og sosiale medier, stilles det stadig nye krav til messearrangører, utstillere og publikum. Det er viktig at messen blir en god arena for aktiviteter, nyheter, produktlanseringer og tiltak som trekker publikum. Hvis messen kun blir en ekstra stor filial for de store sports- og våpenkjedene, så vil messen som publikumsarena gå en stille død i møte over tid. Dette er slik det gikk med den store reiselivsmessen, som også fant sted i messehallene på Lillestrøm. Da de store reiseselskapene flyttet aktiviteter og annonsekroner over til internett, så for-svant messen – selv om årsaksforholdet muligens var mye mer sammensatt enn som så.

Men Camp Villmark – villmarksmessen har klart seg bra og vil nok gjøre det i mange år fremover, så sant den forblir innovativ og ser sine muligheter og begrensninger.

Årets jakt- og våpennyheter
Årets messe hadde også sine nyheter på plass med presentasjon av Sauer 100 – en ny rifle fra den anerkjente våpenprodusenten Sauer – med leveringsstart i mai. Blaser kommer med sin nye hagle F16 med levering i august. Tikka kommer ellers med sin T3x, Mauser med flere utgaver i M12-serien og Blaser med sin nye Professional X i sin R8-serie. Firmaet Brownell kommer med en helt ny italiensk hundepeiler. Alle de store våpen- og utstyrsleverandørene var på plass med store og godt synlige stander rett innenfor hovedinngangen til D-hallen.

Grippx – et nytt smart gripehåndtak.

En annen spennende nyhet på messen var GrippX – på standen til firmaet HSX as. Det lille produktet GrippX hjelper til med å trekke store lass. «The ultimate gamepuller» – som de ville ha sagt på engelsk. GrippX er et løst håndtak du fester på et hvilket som helst tauverk du vil dra et felt vilt ut av skogen med. Prinsippet er at du øker din egen trekkevne på alle typer tauverk – som ikke er for tykt.

Jaktreisebyråene
Jaktreisebyråene var ellers representert som vanlig er. Men ikke fullt så mange som tidligere år, for jaktreisebransjen har litt vanskelige kår om dagen av forskjellige grunner. Høy dollarkurs og svak norsk krone bidrar ikke til en høy skuddtakt blant jegere flest i utlandet. Generelt sagt et dårlig kombinasjon.

Jaktreisebyråene.

En annen grunn til at jaktreiseselskapene var litt færre i år var at messeledelsen krevde at firmaene som skulle delta måtte være medlem av RGF – Reisegarantifondet, en pålagt tilknytning til kundenes beste.

De som var interessert i fiske fant områdene sine omtrent på samme sted som tidligere i D-hallen. Friluftsliv og villmark med padlebasseng og teltliv var i hovedsak lagt til E-hallen i år.

Det var i år som i fjor, en sterk satsing på aktiviteter og foredrag. Lavvoen med alle mulige foredrag var reist helt innerst i E-hallen. Under flere av de mest populære foredragene – var alle sitteplassene opptatt og mange stod i ytterkantene også.

Neste års messe er lagt til uke 13 – fra fredag den 31. mars til og med søndag den 2. april. Merk at messen i 2017 bare vil gå over tre dager. Det skyldes praktiske årsaker og begrensninger. I 2018 vil messen igjen gå tilbake til en firedagers messe.

Så planlegg å ta en tur på neste års villmarksmesse også. Der blir det helt sikkert lansering av nye produkter – som i år. Fikk du ikke kjøpt deg drømmeutstyret på årets messe, så har du sjansen igjen til neste år.

Annonseplass

LEGG IGJEN ET SVAR

Vær vennlig å skriv din kommentar!
Vær vennlig å skriv navnet ditt her